Uusimmat kirjoitukset

Uutiset

25.9.2013Hallitus on unohtanut lapsen edunLue lisää »17.9.2013Perussuomalaiset: Sitoudumme suomalaisen hyvinvoinnin, työn ja kilpailun parantamiseenLue lisää »4.9.2013Timo Soini: Hallitus unohti ihmisen (ryhmäpuheenvuoro)Lue lisää »

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:68431 kpl

Valtuuston kokous 2.9.2013

Keskiviikko 4.9.2013 - Mika Mäenpää

Eilen pidettiin valtuuston syyskauden ensimmäinen kokous. Kokous sujui rauhallisissa merkeissä.

Toki muutamia kiperiäkin lastuja lenteli, mutta sehän kuuluu asiaan.

Kokouksessa käytiin jonkin verran keskustelua talouden tasapainoitusohjelmasta.

Kunnanhallituksen pohjaehdotuksessa ehdotettiin, että valtuusto hyväksyisi tasapainoitusohjelman, ilman liiteosaa. Tasapainotusohjelma pitää olla tehtynä, jotta kunta voi hakea harkinnanvaraista valtionosuutta.  Siuntion kunta on hakemassa harkinnanvaraista valtionosuutta 800 000 €.

Jotkut valtuutetut olivat jo etukäteen kertoneet julkisuuteen ennen aikaisia tietoja talouden tasapainotusohjelman toimenpiteistä.

Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Vesa-Matti Louekoski käytti hieman pidemmän puheenvuoron (lue täältä), jossa selvensi asioiden tilaa ja muistutti, että varsinaiset tasapainoitustoimenpiteet vahvistetaan vasta myöhemmin syksyllä valtuustossa ensi vuoden budjetin hyväksymisen yhteydessä. Nämä toimenpiteet tulisivat perustumaan tasapainotusohjelman työryhmän, hallintokuntien ja lautakuntien valmistelemiin päivityksiin.

Keskustelun aikana perussuomalaisten Louekoski teki pohjaehdotuksesta poikkeavan ehdotuksen (lue täältä),  jossa ehdotettiin, että valtuusto hyväksyy tasapainotusohjelman ilman liiteosaa ja lisäksi kunnanhallitus nimeäisi poliittisen ohjausryhmän valvomaan myöhemmin hyväksyttäväksi tulevan päivitetyn tasapainotusohjelman tavoitteiden toteutumista, sekä tekemään toimenpide-ehdotuksia.

Mäenpään (ps) kannattama esitys hyväksyttiin valtuustossa ilman äänestystä, yksimielisesti.

Kokouksessa hyväksytiin myös sivistylautakunnan ja sivistysosaston johtosäännön muutos, pari kappaletta yleiskaavan muutosta.

Valtuusto myönsi myös eron valtuutetun tehtävistä Kristian von Essenille muuton vuoksi ja hänen tilalleen valittiin Taina Janhunen (vihr). Kunnanhallituksen varajäseneksi von Essenin tilalle valittiin Timo Raivio (vihr).

Sivistyslautakunnan ruotsinkielisen jaoston varajäseneksi Jessica Parland von Essenin tilalle valittiin Karin Gottberg-Ek.

Kokouksessa käsiteltiin myös aiemmin tehtyjä aloitteita koskien, valtuuston 25.2.2013 kokouksen pykälien 29-34 uudelleen käsittelyä ja valtuuston puheenjohtajan toimien selvittämistä, Kirkkonummen ja Inkoon kuntien edustajien kutsumista kuntaliitosneuvotteluihin sekä yhteistyö tapaamista Lohjan kaupungin kanssa.

Kaikki nämä aloitteet todettiin loppuun  käsitellyiksi.

Kokouksessa jätettiin kaksi uutta aloitetta.

Svanfeldt (r) ja lähes kaikki valtuutetut allekirjoittivat aloitteen joka koski suvaitsevaisuuskasvatusta kouluissa.

Vesa-Matti Louekoski (ps), Mika Mäenpää (ps), Heikki Valtavaara (kok), Heikki Kaisla (kok) sekä Karl-Gustaf Holm (sit) jättivät aloitteen Lohjan kaupungin edustajien kutsumiseksi kuntaliitosneuvotteluihin.

Lisäksi Heikki Kaisla Siuntion Yrittäjien puheenjohtajana jätti sitoumuksen, jolla allekirjoittaneet valtuutetut sitoutuvat edistämään yrittäjyyttä Siuntiossa.

Avainsanat: Siuntio, valtuusto